"Aku mencintai sahabatku dgn segenap jiwaku. Sahabat yg baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas mati. Kuhulurkan tangan kepada sahabatku utk berkenalan kerana aku akan merasa senang. Semakin ramai sahabat, semakin aku percaya diri. Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yg tidak luntur baiknya dlm suka dan duka. Jika aku dapat, aku ingin setia padanya.." (Imam Shafie)

Orang Berilmu (Post lama, tetapi tak dipamerkan)


sudah lama tak post di blog. tak tahu nak post apa dah.... haha.
untungnya orang berilmu, semuanya dibenak fikiran aja.
lagi untung orang yang beriman dan berilmu.. setidak-tidaknya ilmunya itu memberi matfaat selepas kematian.
teringat akan riwayat Rasulullah.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Apabila mati seseorang manusia itu, akan terputus daripadanya segala amalannya kecuali tiga perkara; iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan anak yang soleh yang sentiasa mendoakannya.” (riwayat Muslim)


teringat juga kata-kata :
"Barang siapa yang ingin hidup bahagia didunia, cari ilmu didunia. Dan Siapa yang ingin hidup bahagia dialam akhirat, cari ilmu akhirat. Siapa yang ingin bahagia dua-duanya, cari (ilmu) dunia cari (ilmu) akhirat".

0 comments:

Post a Comment