"Aku mencintai sahabatku dgn segenap jiwaku. Sahabat yg baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas mati. Kuhulurkan tangan kepada sahabatku utk berkenalan kerana aku akan merasa senang. Semakin ramai sahabat, semakin aku percaya diri. Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yg tidak luntur baiknya dlm suka dan duka. Jika aku dapat, aku ingin setia padanya.." (Imam Shafie)

Jumlah solat yang perlu diganti


jumlah solat yang perlu diganti

Berapa jumlah solat kita yang perlu diganti..

*Katakan umur kita sekarang------- 25 tahun

*kita baliq umur--------- 15 tahun

*katakan kita sudah tidak solat selama---- 10 tahun

*1 hari solat = 5 kali

*1 bulan genapkan kepada 30 hari = 150kali

*jadi setahun (30x12=360,360x5kali sehari) = 1800kali

*jika 2 tahun kita tidak solat =3600kali

*jika 3 tahun kita tidak bersolat = 5400kali

*jika 4 tahun kita tidak bersolat = 7200kali

*jika 5 tahun kita tidak bersolat = 9000kali

*jika 10 tahun kita tidak solat =18,000kali

persoalannya sempatkah kita mengantikan solat sebelum mata kita tertutup.

oleh itu "solatlah sebelum kita disolatkan." n berpuasa n gantilah puasa yang ditinggal. : )


0 comments:

Post a Comment